fbpx
Close this search box.

Skomentuj

Udostępnij

Uzdrowisko i najciekawsze atrakcje w Dąbkach

Uzdrowisko i najciekawsze atrakcje w Dąbkach | Patrycja i Dawid Krajewscy w podróży

Tegoroczny sierpień pozostawia wiele do życzenia pod względem pogody. Większość miesiąca była pochmurna, deszczowa i dość chłodna. Gdy zobaczyliśmy zapowiedź pogody na jedną z niedziel – słońce i bezchmurne niebo – od razu zaplanowaliśmy wyjazd do jednej z okolicznych miejscowości, w której jeszcze nie byliśmy na dłużej.

Wybraliśmy Dąbki. Kiedyś byłam tam przejazdem i jedyne co zapamiętałam, to przepiękny las. Postanowiliśmy spakować nasze rowery-składaki do auta, by z perspektywy jednośladu zobaczyć najciekawsze atrakcje w Dąbkach. Zapraszamy do odkrycia tej spokojnej miejscowości położonej nad jeziorem Bukowo i morzem Bałtyckim.

Dąbki – lokalizacja i krótka historia

Dąbki to wieś uzdrowiskowa, która znajduje się w województwie Zachodniopomorskim, około 9 kilometrów od Darłowa, 30 kilometrów od Koszalina. W 2009 roku mieszkało tutaj na stałe 285 osób.

Pierwsze wzmianki o Dąbkach pochodzą z XIII wieku, jednak dokłada data powstania miejscowości nie jest znana. W tamtych czasach wieś nosiła nazwę Nowa Rzeka. W starych kronikach możemy znaleźć informację o karczmie, która znajdowała się przy trakcie z Ustki do Koszalina. W 1266 roku we wsi gościł książę gdański Świętopełk II, który przekazał miejscowość we władanie cystersom z Darłowa. W 1493 roku książę Bogusław X wytyczył za pomocą 4 kamieni granicę między osadą Nowa Rzeka i Bobolinem.

Tereny, na których leżą dzisiejsze Dąbki nie nadawały się pod uprawę, dlatego mieszkańcy trudnili się połowem ryb z jeziora Bukowo. W 1666 roku we wsi Nowa Rzeka mieszkał wójt, 25 rybaków i jedna osoba, która zajmowała się tkaniem sieci rybackich.

W latach 20. XX wieku coraz więcej turystów wybierało Dąbki na wakacyjny odpoczynek. Przed II wojną światową działało tutaj niemieckie uzdrowisko na kasę chorych. Do 1945 roku miejscowość nazywała się Neuwasser. W późniejszych latach Dąbki stawały się bardziej popularne wśród Polaków. Szczególnie dynamiczny rozwój bazy noclegowej miał miejsce w latach 2010-2012.

Uzdrowisko Dąbki bogate w złoża torfu leczniczego

Od 2007 roku wieś Dąbki jest oficjalnie uznawana za uzdrowisko. Na miejscu znajduje się wiele sanatoriów i ośrodków wypoczynkowych. Szeroka plaża, tereny leśne, łąki, jezioro i morze mają bardzo korzystny wpływ na zdrowie.

Poza tym, znajduje się tutaj pas złóż bogatych w naturalny torf leczniczy. Przebiega on przez całą szerokość Dąbek w odległości 400-600 metrów od linii brzegowej, aż do miejscowości Bobolin.

Złoża torfu w połączeniu z bryzą morską tworzą wyjątkowy mikroklimat, a skład tego powietrza jest prawie taki sam, jak inhalacje w sanatorium. Leczniczy mikroklimat powstaje, gdy złoża torfu parują podczas ciepłych słonecznych dni i łączą się z morskim powietrzem nawet przy delikatnym wietrze.

• Torf to skała osadowa, która powstaje w wyniku niepełnego rozkładu szczątków roślinnych. Dzieje się to w warunkach dużej wilgoci. Torf to najmłodsza forma węgla. Jego właściwości są wykorzystywane w ogrodnictwie, medycynie, kosmetyce i jako materiał opałowy.

Jeśli będziesz planować urlop w Dąbkach, weź te informacje pod uwagę i wynajmij nocleg blisko wybrzeża. Jak najczęściej wybieraj się na spacer po okolicznym lesie i śpij przy otwartym oknie. Taki wyjazd stanie się dla Ciebie kuracją prozdrowotną, a Ty wrócisz z wakacji z dodatkową energią.

W Dąbkach znajdują się zakłady lecznictwa uzdrowiskowego przeznaczone dla osób, które zmagają się z chorobami: ortopedyczno-urazowymi, reumatycznymi, endokrynologicznymi, kardiologicznymi i nadciśnienia, górnych i dolnych dróg oddechowych.

Najciekawsze atrakcje w Dąbkach

Dąbki to spokojna wioska, w której odnajdą się przede wszystkim osoby aktywne fizycznie. Jeśli lubisz długie spacery po plaży lub lesie, wycieczki rowerowe i sporty wodne, to na pewno Ci się tutaj spodoba. Poniżej przedstawiamy najciekawsze atrakcje w Dąbkach.

Jezioro Bukowo i Przystań Żeglarska w Dąbkach

Jedną z największych atrakcji w Dąbkach jest duże jezioro Bukowo. Dawniej, była to zatoka morska, która z biegiem czasu odłączyła się od morza Bałtyckiego poprzez długotrwałe działanie fal morskich i wiatru. Pomiędzy jeziorem a morzem wytworzył się wtedy pas, który dzisiaj ozdabia przepiękny las. To Mierzeja Bukowska.

Jezioro łączy się morzem Bałtyckim poprzez sztucznie utworzony kanał Szczuczy, który zlokalizowany jest w odległości 3,8 km od przystani żeglarskiej w Dąbkach. Prowadzi do niego leśna trasa, która znajduje się na obszarze Natura 2000 i jest idealna na wycieczki rowerowe, jogging czy zwykły spacer. Kilka dni później odwiedziliśmy kanał Szczuczy i byliśmy zachwyceni! Przyroda i dzikość tego miejsca zrobiła na nas ogromne wrażenie. Kliknij w poniższy link i przeczytaj naszą relację.

Jezioro Bukowo jest całkiem spore. Linia brzegowa wynosi 23 km. Jest długie na 8,8 km i szerokie na 3,4 km. Głębokość maksymalna wynosi 2,8 m. Akwen zamieszkuje około 20 gatunków ryb. To raj dla osób, które uwielbiają sporty wodne i wędkowanie.

Przy ulicy Dąbkowickiej znajduje się Przystań Żeglarska, restauracja, spory parking (tutaj zaparkowaliśmy swoje auto) i szkoła windsurfingu Balticsurf. Na miejscu można wypożyczyć też kajaki, łódki, deski sup czy rowery wodne. My skorzystaliśmy z tej ostatniej opcji i wypłynęliśmy na jezioro Bukowe na godzinę. Wynajem roweru wodnego to koszt 40zł/h lub 25zł/30 min.

Było super! Płynęliśmy spokojnie co chwilę mijając innych amatorów sportów wodnych. Uśmiechaliśmy się, machaliśmy do siebie i robiliśmy fotki. Bardzo nam się podobało i każdemu polecamy taki aktywny rejsik po jeziorze Bukowo.

A jeśli wolisz mniej aktywną atrakcję, to proponujemy rejs statkiem wycieczkowym Milka, który w sezonie letnim zabiera 50 pasażerów codziennie o godzinie 17:00. Koszt to 20 zł/osobę.

Promenada leśna w Dąbkach

Wzdłuż linii brzegowej rozciąga się przepiękny las bogaty w leczniczy torf, w którym rosną sosny zwyczajne i sosny czarne. I to właśnie był ten las, który zapamiętałam, gdy kilkanaście lat temu przejeżdżałam przez Dąbki rowerem podczas wycieczki ze Świnoujścia na Hel. Ten pas ciągnie się przez całą szerokość tej nadmorskiej wioski.

Promenada leśna zrobiła na nas ogromne wrażenie. Las jest dość gęsty, ale nie ma żadnych przeszkód by poruszać się między drzewami. Ziemię w tym miejscu pokrywa mech o niesamowicie zielonym odcieniu, a w powietrzu unosi się przyjemny leśny zapach połączony z morską bryzą. Ten mech tak nas zachęcił, że postanowiliśmy ściągnąć buty i pochodzić po lesie na boso. To było niesamowite uczucie! Mech był miękki jak dywan, a my poczuliśmy więź z Matką Ziemią.

Od niedawna jesteśmy fanami UZIEMIANIA SIĘ czyli połączenia ciała z ziemią. Wcześniej lubiliśmy chodzić na boso, ale nie byliśmy świadomi, ile to ma korzyści zdrowotnych dla naszych organizmów. W ostatnim czasie zauważyliśmy, że ludzie są coraz bardziej odłączeni od natury. W końcu wiele czasu spędzamy w betonowych murach, a na nogi zakładamy buty ze sztucznych materiałów. A przecież natura daje spokój, relaksuje i poprawia samopoczucie. Zatem chcemy mieć z nią jak najczęstszy kontakt, by czerpać z niej wszystko co najlepsze. Polecamy każdemu taki bosy spacer 🙂

Plaża i przystań rybacka w Dąbkach

Plaża w Dąbkach jest szeroka i bardzo ładnie położona, zaraz obok promenady leśnej. Woda w morzu ma turkusowy kolor, a temperatura przyjemnie nas zaskoczyła. Po dość chłodnym, deszczowym i pochmurnym sierpniu woda była ciepła, jak na takie warunki pogodowe.

Dodatkową atrakcją plaży w Dąbkach jest przystań rybacka. Można tutaj kupić świeże ryby prosto z morza i obejrzeć zaparkowane na plaży kutry i łodzie rybackie.

Chaty rybackie i zabudowa szachulcowa w Dąbkach

Według Wikipedii w Dąbkach znajdują się cztery chaty rybackie wpisane na listę zabytków i zostały wybudowane w połowie XIX wieku. Według innych źródeł, tylko jedna chata jest zabytkiem. I właśnie tę udało nam się odnaleźć. Znajduje się ona przy ulicy Sztormowej 4. Nie zrobiliśmy zdjęcia tego budynku, ponieważ na płocie posesji widnieje informacja o zakazie fotografowania chaty i publikowania zdjęć w Internecie. No cóż, jest to własność prywatna i szanujemy decyzję właścicieli.

Co do pozostałych chat, próbowałam znaleźć informację o ich lokalizacji, jednak bez skutku. Może ktoś z Was wie, gdzie znajdują się pozostałe chaty wymienione na Wikipedii? 🙂

W zamian za to, zrobiliśmy zdjęcia innych chat, które również mają zabudowę szachulcową. Bardzo podoba nam się ten styl architektoniczny i zawsze wypatrujemy podobnych budynków, gdy jesteśmy w nadmorskich miejscowościach.

Lunapark Mirolandia w Dąbkach

Jak w każdej miejscowości nadmorskiej, tak i w Dąbkach znajdziesz typowe wakacyjne atrakcje. Przy głównej ulicy (ul. Darłowska) zlokalizowany jest Lunapark Mirolandia z dmuchańcami, samochodzikami, trampoliną i innymi atrakcjami. Jest też kolejka turystyczna – przystanek znajduje się niedaleko Przystani Żeglarskiej.

Uzdrowisko i najciekawsze atrakcje w Dąbkach – podsumowanie

W artykule przedstawiłam najciekawsze atrakcje w Dąbkach i muszę przyznać, że bardzo nam się podobało w tej cichej wiosce! Według nas, pobyt w Dąbkach będzie najlepszy dla osób, które cenią sobie spokój, piękną przyrodę i lubią sporty wodne oraz aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Ta wioska jest idealna również dla osób, które szukają naturalnych form leczenia różnych dolegliwości. Na pewno będziemy tutaj wracać, by korzystać z tego wyjątkowego mikroklimatu.

Poznaj miejsca na leśny spacer w okolicy Dąbek: