fbpx

Udostępnij

12 sposobów na tanie podróżowanie

tanie podróżowanie

Wśród wielu osób panuje przekonanie, że podróżowanie to drogie hobby, a na kilka wyjazdów w ciągu roku stać tylko najbogatszych. Czy rzeczywiście tak jest? Czy tanie podróżowanie jest możliwe?

Jeżeli szukasz najbardziej wypasionych hoteli na Booking.com, a w biurach podróży interesują cię tylko oferty all inclusive, to lepiej żeby Twój portfel był wypchany po brzegi.

A jeśli chcesz po prostu odkryć nowe miejsca i poznać nowych ludzi, a hotel z pięcioma gwiazdkami jesteś w stanie zamienić na namiot z widokiem na tysiące gwiazd, to okazuje się, że nie musisz mieć milionów na koncie bankowym, by podróżować po całym świecie. Nawet kilka razy w roku!

Różnica między ludźmi, którzy realizują swoje marzenia, a całą resztą świata nie polega na zasobności portfela. Chodzi o to, że jedni całe życie czytają o dalekich lądach i śnią o przygodach, a inni pewnego dnia podnoszą wzrok znad książki, wstają z fotela i ruszają na spotkanie swoich marzeń.

– WOJCIECH CEJROWSKI

Kilka lat temu wprowadziliśmy do naszego życia taką zasadę: przynajmniej dwa razy w roku ruszamy w podróż. Pomimo tego, że byliśmy wtedy studentami i nie zarabialiśmy zbyt wiele, nauczyliśmy się podróżować często i tanio. Do dzisiaj poznaliśmy wiele sposobów na niskobudżetowe podróże. Część z nich przetestowaliśmy sami, a część nasi znajomi. Dwanaście z nich, które moim zdaniem wydają się najbardziej sensowne, opisałam poniżej.

1. Rower

W czasie wakacji w 2010 roku razem z trzema koleżankami wybrałyśmy się na rowerowy trip: Świnoujście – Hel. Z Poznania do Świnoujścia dotarłyśmy pociągiem. Zapakowałyśmy nasze rowery i po kilku godzinach byłyśmy na starcie naszej przygody.

Trasa liczyła około 500 kilometrów, a pokonanie jej zajęło nam łącznie 8 dni. Po drodze zrobiłyśmy sobie dłuższy przystanek u naszego kolegi w Rowach. Byłyśmy tam dwie noce. Resztę noclegów spędzałyśmy pod namiotami na campingach.

Wyjazd był dla nas wszystkich super przygodą. Z chęcią wybrałabym się na takiego rowerowego tripa jeszcze raz!

2. Własny kamper lub przyczepa kempingowa

Caravaning staje się coraz popularniejszy w naszym kraju.

W ogóle mnie to nie dziwi. Bo nie dość, że do kampera nikt nie wyśle Ci rachunku za czynsz, prąd czy ogrzewanie, to jeszcze możesz nim pojechać gdziekolwiek chcesz. Dwie pieczenie na jednym ogniu. Właśnie dlatego niedawno podjęliśmy decyzję, by rozpocząć podróżowanie własnoręcznie przerobionym dostawczakiem. Wygodnie, tanio i bez ograniczeń! O naszych doświadczeniach związanych z przeróbką VW LT 35 przeczytasz w zakładce VAN LIFE.

Jest jednak pewien minus. Na zakup kampera lub przyczepy kempingowej trzeba przeznaczyć większą gotówkę. Ale spokojnie – to inwestycja na lata. A pieniądze zawsze da się ogarnąć!

O tym, jak zarobiliśmy na własnego „kampera” przeczytasz w punkcie 3.

3. Praca sezonowa

Jeśli o podróżach możesz tylko pomarzyć, bo ciągle brakuje Ci pieniędzy, połącz przyjemne z pożytecznym. Praca sezonowa za granicą to świetne rozwiązanie!

W Internecie znajdziesz tysiące ofert w najróżniejszych branżach. Możesz zbierać jabłka we Francji, szparagi w Niemczech lub zatrudnić się na jednym z popularnych kempingów we Włoszech lub Hiszpanii. Opcji jest mnóstwo!

Nie dość, że dzięki takiej pracy szybko zarobisz konkretne pieniądze, to przy okazji poznasz zupełnie nowe miejsca, ludzi i zwyczaje. A o to właśnie chodzi w podróżowaniu!

By zarobić na zakup i przebudowę naszego Volkswagena LT 35, wyjechaliśmy do pracy za granicę. Trafiliśmy do Wismaru – stoczniowego miasteczka w północnych Niemczech. Tam podjęliśmy pracę w restauracjach na zacumowanym w porcie statku/hotelu. W ten sposób, w ciągu 5 miesięcy zarobiliśmy całkiem niezłe pieniądze. Nie musieliśmy też płacić za zakwaterowanie i wyżywienie.

Więcej o pracy na statku przeczytasz w dwóch artykułach:
▪️ Praca na statku – wady i zalety
▪️ Jak wygląda praca na statku – wywiad z Agnieszką

4. Autostop

Jeśli nie zależy Ci na czasie, a na transport nie chcesz wydać ani grosza, to autostop jest dla Ciebie super rozwiązaniem. Gdy podejmiesz wyzwanie, czeka Cię niezapomniana przygoda! Poznasz ciekawych ludzi, którzy niejednokrotnie zawiozą Cię dokładnie tam, gdzie chcesz. My zawsze łączyliśmy stopowanie ze spaniem na campingach, aby jeszcze bardziej obniżyć koszty podróży. Autostop to jeden z naszych ulubionych sposobów na tanie podróżowanie!

Przeczytaj więcej o autostopie z zakładce AUTOSTOP i poznaj nasze doświadczenia i przygody.

5. Couchsurfing

Drugim sposobem na tanie podróżowanie jest Couchsurfing. To portal, który łączy ludzi otwartych na nowe znajomości. Zrzesza osoby, które oferują bezpłatne zakwaterowanie oraz te, które darmowego noclegu szukają. To świetna okazja, by poznać prawdziwych „lokalsów”. Gospodarze często zabierają swoich gości na wspólne zwiedzanie, gotują dla nich tradycyjne potrawy lub po prostu spędzają z nimi wolny czas.

Kilka lat temu jechałam autobusem do Macedonii na projekt „Młodzież w działaniu”, który dotyczył mediów społecznościowych. W autobusie poznałam Krzyśka, który również był uczestnikiem tego projektu. Do Macedonii dojechaliśmy 3 dni przed jego rozpoczęciem. Wraz z koleżanką miałyśmy zarezerwowany hostel, a Krzysiek spędzał 2 noce u Tanji – dziewczyny, z którą skontaktował się przez Couchsurfing.

Drugiego dnia Krzysiek zadzwonił do nas. Powiedział, że Tanja zabiera go na wycieczkę i że zaprasza również nas. Razem z kumpelą ucieszyłyśmy się i pojechałyśmy z nimi. Tanja zabrała nas do Kanionu Matka i na górę Vodno z Krzyżem Milenijnym. Nie dość, że do każdej atrakcji zawoziła nas swoim autem, to jeszcze za wszystkie wstępy zapłaciła z własnej kieszeni za całą naszą trójkę. Na sam koniec zaprosiła nas do swojego mieszkania i razem z przyjaciółką przygotowały dla nas kolację!

Takich właśnie ludzi można poznać przez ten portal internetowy. Pierwszy raz w życiu spotkałam się z taką bezinteresowną życzliwością.

6. Air B&B

Air B&B to portal, który w części jest połączeniem portali Couchsurfing i Booking.com. Znajdziesz tutaj oferty osób, które udostępniają miejsce noclegowe w swoim domu lub mieszkaniu, ale za opłatą. Poza tym, w ofercie znajdziesz inne miejsca noclegowe.

Razem z Dawidem korzystaliśmy z tej opcji podczas krótkiego pobytu w austriackim Insbrucku. Przyjechaliśmy na miejsce przed północą. Przywitał nas chłopak, trochę od nas starszy. Okazało się, że jest Niemcem, który na co dzień pracuje w Austrii. Właściciel był przesympatyczny. Rozmawialiśmy z nim do późnych godzin nocnych, popijając piwko, a później wino, którymi nas poczęstował.

Za nocleg bardzo blisko centrum zapłaciliśmy 10 euro za osobę.

7. Wolontariat

Na całym świecie jest mnóstwo projektów, w ramach których w zamian za pracę, otrzymasz mieszkanie, wyżywienie i drobne kieszonkowe. Do wyboru masz wyjazdy krótko i długoterminowe. A w ofertach wolontariatu możesz przebierać. Od opieki nad dziećmi, przez naukę angielskiego aż po konserwację zabytków czy nawet pomoc humanitarną. Jeśli lubisz pomagać innym, wolontariat będzie dla Ciebie idealnym sposobem na tanie podróżowanie!

8. Udział w projektach NGO

Pięć razy brałam udział w międzynarodowych projektach „Młodzież w działaniu” organizowanych przez NGO (organizacje pozarządowe) we współpracy z Komisją Europejską. Celem takich projektów jest przezwyciężanie barier, uprzedzeń i stereotypów wśród młodych ludzi oraz promowanie solidarności, tolerancji i aktywności obywatelskiej.

Dzięki tym projektom odwiedziłam Macedonię (dwa razy), Bośnię i Hercegowinę, Łotwę oraz Bułgarię. Poznałam mnóstwo wspaniałych ludzi z całej Europy i nie tylko.

Uczestnicy mają zapewnione zakwaterowanie i wyżywienie oraz zwrot do 80% kosztów dojazdu do miejsca projektu. Aby wziąć udział w tym programie, poszukaj organizacji NGO w swojej okolicy i dowiedz się czy organizują podobne projekty.

9. Wyjazd Work&Travel

To świetna opcja dla studentów na tani wakacyjny wyjazd do Stanów Zjednoczonych. Work&Travel, jak sama nazwa wskazuje, polega na pracy i podróżowaniu – dokładnie w tej kolejności.

Najpierw czeka Cie praca. Możesz zatrudnić się jako pokojówka w hotelu, ratownik na basenie lub sprzedawca w sklepie – opcji jest całkiem sporo! Pracujesz przez kilka miesięcy, a później za zarobione pieniądze podróżujesz po Stanach.

Podobną formą podróżowania jest wyjazd na CampAmerica. W ramach tego programu, najpierw pracujesz jako opiekun podczas obozów młodzieżowych, a później zwiedzasz USA.

10. Erasmus lub inny typ wymiany studenckiej

Jeśli jesteś studentem, koniecznie zainteresuj się programem wymiany studentów dostępnym na Twojej uczelni. W czasie studiów udało mi się wyjechać w ramach takiej wymiany do Danii. Nie był to typowy Erasmus, ale też było fajnie!

By wziąć udział w wymianie, musiałam mieć dobrą średnią ocen i znać wymagany język na wysokim poziomie. Także jeśli myślisz o tego typu wyjeździe, zacznij przykładać się do wszystkich egzaminów i szlifuj języki obce.

11. Au Pair

Kolejną ciekawą opcją, która łączy w sobie podróżowanie i pracę jest program Au Pair. W ramach pracy opiekujesz się domem i dziećmi. W zamian masz zapewnione zakwaterowanie, wyżywienie i kieszonkowe.

Moja koleżanka spędziła w ten sposób kilka miesięcy w słonecznej Hiszpanii. Poza dachem nad głową i posiłkami, miała bezpłatne lekcje języka hiszpańskiego, a na swoje wydatki otrzymywała kieszonkowe. Rodzina u której pracowała zabierała ją również na weekendowe wypady czy wakacje, w czasie których nie musiała za nic płacić.

12. Znajomi z zagranicy

Jestem osobą, która łatwo nawiązuje znajomości, dlatego w czasie moich zagranicznych podróży poznałam wielu wspaniałych ludzi. Z częścią z nich mam kontakt do dzisiaj.

Kilkukrotnie byłam zapraszana do rodzinnych domów moich koleżanek. W ten sposób spędziłam kilka nocy u Mirjany i Katicy w Mostarze (Bośnia i Hercegowina), Eleny w Sveti Nikole (Macedonia Północna) oraz u Moniki w Skopje i Veles (Macedonia Północna). To były piękne doświadczenia. Miałam okazję poznać ich rodzinę i znajomych, odkryć smak ich ulubionych potraw czy przespacerować się po okolicy, w której dorastały.

W ramach wdzięczności gościłam moje koleżanki w Polsce i z uśmiechem na twarzy oprowadzałam je po moich rodzinnych stronach. Polecam każdemu!

Podsumowanie

Większość z tych 12 sposobów na tanie podróżowanie sprawdziłam na własnej skórze. Przekonałam się dzięki temu, że bez względu na ilość złotówek w moim portfelu, mogę śmiało ruszać przed siebie i odkrywać świat.

Jeśli podobnie jak ja, bardziej od wypasionych hoteli czy wykwintnych restauracji, cenisz sobie doświadczenia i przygody, na pewno któryś z tych sposobów przypadnie Ci do gustu.

A jeśli masz inny pomysł na tanie podróżowanie po świecie, koniecznie podziel się nim w komentarzu pod tym wpisem.