fbpx
Close this search box.

Skomentuj

Udostępnij

1 dzień w Zinnowitz na wyspie Uznam – gondola zanurzeniowa i atrakcje, które warto zobaczyć

Gondola zanurzeniowa w Zinnowitz

Do Zinnowitz trafiliśmy trochę przypadkowo. Początkowo planowaliśmy podróż po malowniczym zachodnim wybrzeżu Bałtyku, zaczynając od Świnoujścia. Ale tydzień przed naszym wyjazdem, natknęłam się na artykuł na Facebooku, który opowiadał o ciekawych miejscowościach na wyspie Uznam. Zaintrygowana, postanowiłam go przeczytać.

Okazało się, że wyspa Uznam oferuje znacznie więcej, niż mogłam sobie wyobrazić. Piękne krajobrazy, zielone lasy, urocze niemieckie miasteczka nad morzem, zachwycające plaże i wiele innych nietypowych atrakcji.

Postanowiliśmy zmienić nasze plany. I to był strzał w dziesiątkę! Zinnowitz okazało się jedną z najpiękniejszych miejscowości, jakie do tej pory widzieliśmy nad Morzem Bałtyckim. Wszystko jest tutaj bardzo zadbane. Dosłownie każdy dom jest odmalowany!

Krótka historia Zinnowitz

Zinnowitz znajduje się na wyspie Uznam ok 30 kilometrów od Świnoujścia. Mieszka tutaj ponad 4 tysiące osób. Historia tego miejsca zaczyna się w XIV wieku, kiedy to istniała tutaj osada rybacka znana jako Tzys, a później Zits.

1 dzień w Zinnowitz

Zinnowitz stawał się popularnym kurortem nad Bałtykiem od XIX wieku. Wtedy zaczęły tutaj powstawać hotele, pensjonaty, domy wczasowe i promenada. Znany ze swojego łagodnego klimatu, pięknych plaż i leczniczych właściwości morskiego powietrza, Zinnowitz przyciągał licznych gości, w tym również członków rodu Hohenzollern, których letnia rezydencja znajdowała się w tej okolicy.

Obecnie jest to malownicze miasteczko, które zachowało swój urok z przeszłości i zaprasza turystów do odkrywania jego historycznych zabytków i uroków przyrody.

W wielu miejscach nie można płacić kartą, więc polecamy zabrać gotówkę!

Zinnowitz vanem lub kamperem

Do miasta przyjechaliśmy późnym wieczorem w piątek. Miejsce na postój znaleźliśmy za pomocą aplikacji Park4Night. Wybraliśmy dziki parking przy ulicy Ahlbecker Straße 20. Gdy tam dojechaliśmy, okazało się, że w lipcu i sierpniu działa tam cyrk. Zatrzymaliśmy się na parkingu i poszliśmy spać.

Rankiem, około godziny 9:00, rozpoczęliśmy przygotowania do śniadania. Wtedy niespodziewanie pracownica cyrku zapukała do naszego vana. Zaczęła mówić coś po niemiecku, ale nie zrozumieliśmy. W końcu powiedziała „no parking”. Domyśliliśmy się, że to parking dla klientów cyrku. Nasze umiejętności językowe, jeśli chodzi o niemiecki, są dość ograniczone, więc powiedzieliśmy „essen und fahren” (jeść i jechać) no i się dogadaliśmy. Zjedliśmy śniadanie i wyruszyliśmy w poszukiwaniu innego miejsca na postój.

Ostatecznie znaleźliśmy bezpłatny parking niedaleko portu nad zatoką Achterwasser, przy Hafenstraße 10a. Stąd mieliśmy około 30 minut piechotą do molo.

Jeśli wolisz płatne parkingi lub kempingi dla kamperów, jest wiele opcji do wyboru. Istnieje również możliwość zatrzymania się w płatnej strefie parkowania w samym centrum miasta. Kosztuje to 1,50 euro za 2 godziny postoju i obowiązuje codziennie w godzinach 9:00-18:00.

5 atrakcji w Zinnowitz, czyli co warto zobaczyć

1. Molo w Zinnowitz

Molo w Zinnowitz to niezwykłe miejsce, które zasługuje na szczególną uwagę podczas wycieczki po Zinnowitz. Powstało w 1993 roku, jest całkowicie drewniane i ma 315 metrów długości. Na końcu molo znajduje się ciekawa atrakcja, o które przeczytasz w drugim punkcie.

Przy wejściu na molo znajduje się kilka knajpek i kawiarenek. Lubimy jeść z widokiem na morze, więc zdecydowaliśmy się na obiad w Düne Strandbistro. Zamówiliśmy 2 porządne obiady i napoje: sok z rokitnika i piwo. Zapłaciliśmy 45,80 euro. Na zdjęciu danie o nazwie Schlemmerteller.

2. Gondola zanurzeniowa w Zinnowitz

Podwodna kopuła zwana „gondolą zanurzeniową” to unikalna na skalę Europejską konstrukcja. Umożliwia obserwację bałtyckich głębin. Do gondoli w Zinnowitz można wejść codziennie o pełnej godzinie. Zanurzenie trwa ok. 45 minut.

Gondola ma hermetyczne drzwi, więc jest bezpiecznie. Poza tym konstrukcja nie zanurza się w całości. Góra zostaje nad wodą i tam prowadzi wyjście ewakuacyjne – to informacja dla tych, który się boją nieprzewidzianego wypadku 😉

Gondola zanurzeniowa w środku jest dość mała. Ma 24 miejsca siedzące i 8 metrowych okien. W trakcie zanurzenia pracownik gondoli opowiada po niemiecku o Morzu Bałtyckim. W tym samym czasie oglądamy film 3D (wtedy okna są zasłonięte roletami), który przedstawia zwierzęta, które zamieszkują nasze morze. Niestety, brakuje audioprzewodników, lub napisów w języku polskim / angielskim. Jeśli nie znasz niemieckiego, tak jak my, to niewiele zrozumiesz.

Byliśmy bardzo ciekawi, co zobaczymy w morskich głębinach i czy w ogóle coś zobaczymy. Widoczność pod wodą może być zależna od prądów i pór roku, ale najlepsze warunki panują latem, kiedy można obserwować przemieszczający się plankton oraz inne morskie stworzenia.

Na szczęście udało się! Widzieliśmy kilkanaście małych rybek i dwie meduzy. Choć spodziewaliśmy się trochę więcej, to byliśmy zadowoleni z tej nietypowej przygody 🙂

Koszt: 9 euro za osobę. Niestety nie wiemy, jakie są aktualne ceny dla dzieci, ale podejrzewamy, że jest taniej. Wstęp na molo jest bezpłatny.

3. Plaża w Zinnowitz

Po podwodnej przygodzie ruszyliśmy na plażę. Chcieliśmy skorzystać z pięknej pogody. Dno przy brzegu jest dosyć płytkie a woda w miarę czysta i całkiem przyjemna, choć jest sporo miejsc z glonami. Do morza weszliśmy na chwilę, resztę czasu leżeliśmy na plaży i odpoczywaliśmy.

Plaża w Zinnowitz jest długa, szeroka i oferuje kilka atrakcji. Są tutaj trampoliny, wysoka dmuchana zjeżdżalnia, beach bar, boisko do siatkówki plażowej i wypożyczalnia koszy plażowych, desek surfingowych i windsurfingowych.

4. Promenada w Zinnowitz

Promenada w Zinnowitz rozciąga się tuż przy plaży, za wydmami i natychmiast przykuła naszą uwagę. To miejsce nie jest przepełnione sklepikami z tandetnymi pamiątkami. Promenada w Zinnowitz to malownicza aleja spacerowa z przepięknymi ogrodami i różnorodną architekturą uzdrowiskową. Każdy budynek jest inny i ma wiele charakterystycznych detali. Przepięknie!

Parki, położone wzdłuż ścieżki spacerowej, zapewniają fascynujące wrażenia zmysłowe. Wszystko jest starannie utrzymane, ławki są odmalowane, a przy każdym wejściu na plażę znajdują się zadbane i bezpłatne toalety publiczne.

Ogrody na promenadzie w Zinnowitz ozdabiają drewniane rzeźby lokalnych artystów, którzy co roku uczestniczą w znaczącym sympozjum rzeźbiarskim w Zinnowitz. W samym sercu promenady znajduje się również amfiteatr, gdzie regularnie odbywają się śpiewy, tańce i koncerty, dodając jeszcze większej atrakcyjności temu miejscu.

Przeszliśmy wzdłuż całej promenady od początku do końca. Jeśli masz ochotę na dłuższy spacer, możesz kontynuować, ponieważ za promenadą rozciąga się piękny las, który zapewne prowadzi do kolejnych miejscowości na niemieckim wybrzeżu wyspy Uznam.

5. Nietypowa kawiarnia w Zinnowitz

W Zinnowitz jest jeszcze jedna kopuła. Dla odmiany nie zjeżdża pod wodę, tylko wjeżdża w przestworza! To atrakcja kawiarni Ostsee Lift-Café, która znajduje się naprzeciwko molo.

Kopuła wznosi się na 25 metrów nad poziom morza o każdej pełnej godzinie. Wstęp kosztuje 5 euro za osobę i przez około 50 minut można podziwiać widoki na miasto i Morze Bałtyckie z góry. W tym czasie kelner opowiada po niemiecku historię i ciekawostki o Zinnowitz. Znowu nic nie zrozumieliśmy, ale i tak było super miło, bo kelnerzy mówią po angielsku, więc można porozmawiać pomiędzy opowieściami 🙂

Zamówiliśmy pyszną mrożoną kawę w cenie 6,50 euro / sztuka. Każde zamówienie trzeba złożyć przed „odjazem”, ponieważ kelner nie ma możliwości przygotować każdej pozycji z menu w kopule, gdy jest ona już na górze.

1 dzień w Zinnowitz na wyspie Uznam – podsumowanie

1 dzień w Zinnowitz dostarczył nam wielu wrażeń! Jeśli tak wyglądają wszystkie nadmorskie miejscowości w tym regionie, to chcemy je zobaczyć, jak najszybciej!

Jedną z nich odwiedziliśmy już kolejnego dnia. Tym razem pojechaliśmy do Heringsdorf i również byliśmy zachwyceni. Więcej o mieście i jego głównej atrakcji w tych dwóch wpisach: