fbpx

Udostępnij

Jak podróżować autostopem – Poradnik początkującego autostopowicza

jak podróżować autostopem

Planujesz rozpocząć podróżowanie autostopem, ale nie masz zielonego pojęcia jak to działa? Chcesz przeżyć przygodę, ale jazda z obcymi wydaje Ci się niebezpieczna?

Doskonale to rozumiem. Kiedyś też nie wiedziałam jak podróżować autostopem. Pewnego dnia, zostawiłam strach i obawy za sobą, stanęłam na poboczu, wyciągnęłam kciuka i tak zaczęła się moja przygoda! Później w autostop wciągnęłam również Dawida.

Podróżując w ten sposób, przejechaliśmy tysiące kilometrów po Europie. Autostop łapaliśmy w: Polsce, Niemczech, Holandii, Danii, Czechach, Austrii, Słowacji, Węgrzech, Słowenii, Włoszech i Chorwacji. Te wszystkie doświadczenia pozwoliły nam stworzyć krótki poradnik, dzięki któremu dowiesz jak podróżować autostopem. Koniecznie przeczytaj!

1. Poznaj obowiązujące przepisy

Pamiętaj, by sprawdzić jakie przepisy obowiązują w krajach, przez które będziesz przejeżdżał. Np. we Włoszech łapanie stopa na autostradzie jest zabronione (w ten przepis wliczają się zajazdy i stacje, które znajdują się na autostradzie). Przez to większość osób może się nie zatrzymać dla Ciebie, a Ty stracisz cenny czas i narazisz się wizytę Carabinieri – tak jak my na autostradzie pod Triestem 😉

Na szczęście panowie byli mili i polecili poszukać innej miejscówki. Niestety, potem okazało się, że nowe miejsce, które znaleźliśmy było beznadziejne i wróciliśmy na stację benzynową przy autostradzie. Ale zmieniliśmy taktykę i byliśmy bardziej incognito. Nie staliśmy z wyciągniętym palcem, tylko dyskretnie podchodziliśmy do kierowców, gdy wsiadali do auta i pytaliśmy o podwózkę.

2. Zapakuj odpowiednie ubrania

Pogoda na trasie potrafi się zmienić diametralnie. Jadąc do Chorwacji czy Włoch będziesz przecinał liczne alpejskie pasma gór. Może się okazać, że w niższych partiach będzie super ciepło, a wyżej będzie ulewa albo śnieg. Koniecznie zabierz ze sobą ciepłe ubrania, coś przeciwdeszczowego i przeciwwietrznego.

3. Zabierz śpiwór i namiot

W dłuższe trasy zabierz ze sobą namiot i śpiwór. My do Chorwacji jechaliśmy przez 2,5 dnia. Jedną noc spędziliśmy na autostradzie na stacji gdzieś w okolicach Brna, drugą również na stacji pod Udine we Włoszech. Ogólnie na stacjach spaliśmy często podczas wyścigów i nigdy nie mieliśmy z tym problemów. Nikt nas nie przeganiał czy nie próbował okraść.

4. Zaplanuj wstępnie trasę

Autostop to spontan i przygoda, jednak warto zaplanować kilka rzeczy przed wyruszeniem w trasę, tak aby się orientować gdzie w danym momencie jesteś. Przed wyjazdem sprawdź, które trasy prowadzą do miejsca docelowego. Najlepiej jechać autostradami, ponieważ jest to prosta i szybka droga z punktu A do B i raczej nie ma problemu z częstotliwością przejeżdżających samochodów. Pamiętaj, że w drodze wszystko się może zmienić np. wypadek, objazd. Wtedy musisz być elastyczny i podejmować szybkie decyzje. Zabierz ze sobą mapę off-line lub nawigację.

5. Rozglądaj się na stacjach benzynowych

W autostopie najlepiej pokonywać długie odcinki za jednym razem – wtedy szybko dojedziesz do miejsce docelowego. Dlatego zwracaj uwagę na tiry. One pokonują jednorazowo zdecydowanie dłuższe trasy niż osobówki. Po drodze sprawdzaj na mapie, gdzie znajdują się parkingi do odpoczynku dla tirowców. Tam zawsze jest większa szansa na załapanie kolejnego stopa. Gdy trafialiśmy do takiego miejsca, robiliśmy szybki research po tablicach rejestracyjnych. Najpierw podchodziliśmy do Polaków z pytaniem o podwózkę, a potem do reszty. Pamiętaj, by pukać do aut, które nie mają zasłoniętych okien – w innym przypadku, osoba która jest w środku śpi lub odpoczywa i nie należy jej przeszkadzać.

6. Zadbaj o pozytywne pierwsze wrażenie

Pierwsze wrażanie jest najważniejsze! Zawsze gdy stajesz na drodze, musisz jakoś zachęcić kierowcę do zatrzymania się. Pamiętaj, aby robić to w sposób bezpieczny dla siebie i kierowcy! Ubierz się tak, aby wyglądać na podróżnika: plecak, namiot, karton z nazwą miejscowości czy kapelusz od razu dają sygnał, że jesteś w porządku. Nie zapominaj o uśmiechaniu się do kierowców i żywiołowych ruchach. Wtedy zauważą Cię już z daleka i będą mieli chwilę na podjęcie decyzji czy się zatrzymać. Lepiej też nie nosić okularów przeciwsłonecznych. Możesz wtedy łapać kontakt wzrokowy. W końcu oczy są zwierciadłem duszy 😉

7. Oceń sytuację

Gdy już ktoś się zatrzyma, szybko oceń czy dana osoba wygląda na godną zaufania. Takie rzeczy da się wyczuć. Jeśli czujesz, że coś jest nie tak, odpuść. Pamiętaj – nic na siłę! Poczucie bezpieczeństwa jest najważniejsze.

8. Zapytaj kierowcę, czy podróżował autostopem

Nawiązując do zaufania z poprzedniego podpunktu. Zawsze gdy wsiadasz do auta, zapytaj kierowcę dlaczego się zatrzymał i czy też jeździł autostopem. Jeśli jeździł, to wiesz, że jest to doświadczona osoba i będzie wiedzieć mniej więcej, w którym miejscu Cię wysadzić, abyś nie czekał zbyt długo na kolejny transport. Jeśli natomiast słyszysz, że kierowca nigdy nie jeździł autostopem i pierwszy raz w życiu zatrzymał się, by wziąć Ciebie, wtedy upewnij się na 100%, że miejsce, które proponuje kierowca jest dobre. Najlepiej sprawdzić to na mapie. Unikniesz dzięki temu wielu kłopotliwych sytuacji.

Kiedyś jedna Pani, która się dla nas zatrzymała, twierdziła, że zna świetne miejsce i że nas tam wysadzi. Z rozmowy wyszło, że nigdy wcześniej nie jeździła stopem, a my nie dopytaliśmy o to miejsce – to były nasze autostopowe początki. Jechaliśmy wtedy do Amsterdamu, a ona zatrzymała się dosłownie na poboczu autostrady w kierunku Warszawy i powiedziała nam, że wystarczy tylko przejść na drugą stronę (!?) i będzie super. Straciliśmy mnóstwo czasu, ponieważ mieliśmy ogromny problem, żeby wydostać się z autostrady i znaleźć bezpieczne miejsce do stopowania.

9. Od razu ustal miejsce wysiadki

Złapałeś stopa? Świetnie! Od razu ustal z kierowcą dokąd jedzie i sprawdź gdzie po drodze są stacje benzynowe czy zajazdy. Pamiętaj – lepiej wysiąść kilkadziesiąt kilometrów wcześniej, niż kilka kilometrów za późno. Jeśli podjedziesz za blisko miasta, do którego nie jedziesz docelowo, możesz mieć problem ze złapaniem kierowcy, który podróżuje dalej. Zazwyczaj wtedy na takich stacjach tankują mieszkańcy najbliższego miasta, a oni w większości przypadków nie jadą za daleko.

Taką sytuację mieliśmy w Słowenii. Tak się rozgadaliśmy z kierowcami, którzy pochodzili z Serbii i Bułgarii, że nie skontrolowaliśmy trasy. Panowie wysadzili nas chwilę przed jednym z największych miast w Słowenii – Mariborem. Spędziliśmy na autostradowej stacji benzynowej duuużo czasu. Niestety wszyscy kierowcy, których pytaliśmy na stacji o podwózkę jechali do miasta i ani kilometra dalej. W końcu postanowiliśmy szukać innego miejsca. Przeszliśmy kilka kilometrów, by znaleźć zjazd na inną trasę. Straciliśmy przez to 5-6 godzin.

10. Staraj się trzymać bagaż przy sobie

Dokumenty i pieniądze zawsze noś przy sobie. Jeśli masz mało bagażu, trzymaj go na kolanach albo na siedzeniu obok. Mniej wartościowe rzeczy takie jak śpiwór, namiot czy karmata, ubrania zapakuj do bagażnika, jeśli nie ma miejsca wewnątrz auta.

11. Weź pod uwagę święta państwowe

Weź pod uwagę święta i inne specyficzne dni. W weekendy np. tiry mogą jeździć tylko w odpowiednich godzinach lub wcale. Warto o tym wiedzieć, zanim ruszy się w trasę.

12. Staraj się nie spać podczas jazdy

Nie da się ukryć – autostop to męcząca przygoda. Musisz nosić cały swój bagaż, iść czasem kilka kilometrów, by znaleźć lepsze miejsce, albo spać w nocy na stacjach benzynowych. Wiele razy, gdy wsiądziesz do ciepłego, kołyszącego się samochodu, będzie Ci ciężko utrzymać oczy szeroko otwarte. My mieliśmy takie sytuacje kilkanaście razy. Czasami spaliśmy na zmianę, a czasami oboje nie dawaliśmy rady i zasypialiśmy w tym samym czasie. Nigdy nic złego się nie stało. Jeśli czujesz, że oczy Ci się same zamykają, nastaw budzik. Wtedy będziesz mieć pewność, że nie prześpisz umówionego miejsca na wysiadkę!

13. Zadbaj o bezpieczeństwo

Weź ze sobą gaz pieprzowy i scyzoryk/nóż. Możesz też zapamiętać numer rejestracyjny auta, do którego wsiadasz. My na szczęście nigdy nie przeżyliśmy niebezpiecznej sytuacji na trasie, ale warto dmuchać na zimne.

14. Rozmawiaj z kierowcą, gdy tego chce

Kierowcy zatrzymują się by pomóc, ale też po to, by zyskać towarzysza podróży. Gdy widzisz, że osoba jest chętna na rozmowę, to rozmawiaj. Gdy zauważysz, że kierowca woli prowadzić w milczeniu, nie bądź nachalny.

15. Wybierz bezpieczne miejsce do łapania stopa

Zawsze wybieraj miejsce do łapania stopa tak, aby potencjalne auto miało przestrzeń, by bezpiecznie się zatrzymać. Przystanki autobusowe, zjazdy na stację, wyjazdy ze stacji, duże parkingi, zatoczki itp. to najlepsze miejsca.

16. Zabierz ze sobą karton i marker

Wypisana nazwa miejscowości na kartonie to atrybut większości autostopowiczów. Dzięki temu, kierowcy mimowolnie hamują, by przeczytać co znajduje się na kartonie. To zwiększa szansę na to, że prowadzący pojazd się zatrzyma. My rzadko korzystaliśmy z tego rozwiązania i też dawaliśmy radę 😉

17. Wykaż się inicjatywą

Stoisz na stacji benzynowej już jakiś czas, auta przejeżdżają ale nikt się nie zatrzymuje? Zdarza się to bardzo często. Jeśli chcesz zwiększyć swoje szanse na szybkie złapanie stopa, zacznij podchodzić do kierowców! Bądź miły, pozytywny ale nie bądź nachalny. Staraj się podchodzić do ludzi tak, aby widzieli Cię już z daleka. Nigdy nie zachodź ludzi od tyłu czy w jakiś niespodziewany sposób. Taka osoba może się przestraszyć i pierwsze wrażenie zaprzepaszczone!

Ja zawsze podchodziłam z uśmiechem na twarzy mówiąc: „Dzieeeeń dobry! Czy jedzie Pan może w stronę Pragi?”, gdy słyszałam odpowiedź „Tak”, następnie mówiłam: „Ooo to suuuper! A czy mógłby mnie Pan podwieźć i mojego chłopaka? Jedziemy razem do Chorwacji na wakacje/bierzemy udział w Wyścigu Autostopem”. Zazwyczaj odpowiedź wtedy brzmi „Jasne, czemu nie?” i sprawa załatwiona 😀 Jeśli podróżujesz za granicą, warto znać kilka podstawowych słów w danym języku: dzień dobry, dziękuję itp. zawsze robią pozytywną robotę.

18. Unikaj dużych miast na trasie

Rób wszystko aby nie wjechać do dużego miasta na trasie. To najgorsza opcja! Stracisz dużo czasu na wydostanie się z niego, zwłaszcza jeśli kompletnie go nie znasz!

19. Nie załamuj się, gdy coś pójdzie nie tak

Jeśli już wjedziesz do miasta, bo nie było innej opcji, nie załamuj się. Zawsze jest jakieś wyjście z sytuacji. Możesz iść na autobus, pociąg albo złapać taksówkę, by chociaż przejechać na drugą stronę miasta. A jeśli stoisz w danym miejscu już kilka godzin bez efektów – nie poddawaj się! Spróbuj znaleźć inne miejsce, nawet jeśli będziesz musiał przejść kilka kilometrów. Lepsze to, niż stanie i zamartwianie się.

20. Gdy nie masz wyjścia, spędź noc na stacji benzynowej

Jeśli musisz spędzić noc na stacji, a nie masz namiotu, zapytaj obsługę czy mają jakiś kawałek podłogi na zapleczu. A nóż się uda 😉 My zawsze braliśmy namiot i rozkładaliśmy go w najgęstrzych krzakach albo wysokich trawach. Jednak zdarzają się stacje, na których nie ma dużo roślinności lub są otoczone płotem. Wtedy rozkładaliśmy namiot w jak najmniej widocznym miejscu. Nigdy nie mieliśmy problemów podczas takich noclegów.

21. Dbaj o higienę podczas podróży

Tak jak pisałam wyżej, czasami dotarcie do miejsca docelowego zajmuje kilka dni, zwłaszcza gdy bierzesz udział w Wyścigu Autostopem, w którym startuje na raz 500 par! O higienę osobistą trzeba dbać, bo nikt nie chce zabrać do swojego samochodu osoby, która ma brudne czy mokre ubrania. Możesz się umyć na stacjach benzynowych czy pobocznych restauracjach. W Polsce toalety są bezpłatne. W takich krajach jak Niemcy czy Węgry trzeba płacić jakieś drobne kwoty. Warto sprawdzić to przed wyjazdem i mieć jakieś drobniaki w kieszeni na ten cel.

22. Zabierz ze sobą gotówkę i walutową kartę płatniczą

Podczas podróży autostopem, wielokrotnie wylądujesz w mniejszych miejscowościach, w których płatność kartą może być niemożliwa. Dlatego zabierz ze sobą gotówkę, a jeśli podróżujesz za granicą, wymień część pieniędzy i włóż do portfela, a resztę trzymaj na koncie walutowym.

23. Bądź wdzięczny za okazaną pomoc

Czasami zdarzy się, że kierowca będzie chciał zrobić dla Ciebie więcej niż tylko podwieźć. Kupi Ci kawę czy piwo na stacji. Poczęstuje kanapką czy ciastkami. Kilka razy nam się to zdarzyło. Sama zresztą zawsze częstowałam kierowców, tym co akurat miałam przy sobie. A niektórzy kierowcy nawet zaproszą Cię na noc do swojego domu, bo stwierdzą, że robi się ciemno. Takich historii słyszałam bardzo dużo od osób, które brały udział razem z nami w Wyścigu Autostopem. Zawsze bądź wdzięczny za okazaną pomoc i koniecznie gorąco podziękuj na sam koniec!

24. Bądź pozytywnie nastawiony

I ostatnia porada! Nigdy nie trać nadziei i zawsze bądź pozytywnie nastawiony! Na trasie czasami jest ciężko, ale tak ma być! To w końcu autostop 🙂 Gwarantuję Ci, że każda pomoc, którą otrzymasz doda Ci wiary w ludzi. Przekonasz się, że ludzie chcą sobie wzajemnie bezinteresownie pomagać. W końcu Ty coś dostajesz, ale oni też. Wiele osób, które nas zabierało nie miało wcześniej kontaktu z Polakami. To dobry moment, by rozprawić się ze stereotypami, które funkcjonują na temat różnych nacji. Poznać się bliżej i uświadomić sobie, że wszyscy jesteśmy tacy sami, niezależnie od tego z jakiego kraju pochodzimy!

Jak podróżować autostopem – podsumowanie

Poradnik początkującego autostopowicza to zbiór wskazówek, które powstały z doświadczeń, które sami przeżyliśmy. Podczas naszych podróży spotkało nas wiele nieprzewidzianych sytuacji, które zmuszały nas do testowania różnych rozwiązań. Dzięki temu, dziś możemy podzielić się naszą wiedzą z innymi i przedstawić nasze sposoby na to, jak podróżować autostopem.

Mam nadzieje, że Poradnik początkującego autostopowicza przyda Ci się i dzięki niemu, lepiej przygotujesz się do swojej autostopowej wyprawy! Życzymy Ci niezapomnianej przygody 😉